Rengeteg félreértés és sok esetben alaptalan félelem jellemzi az adatvédelem kérdéskörét a közösségi oldalak tekintetében. Mai hír, hogy a Facebookon futó Farmville játék felhasználóinak az adatai is "illetéktelen" kezekbe kerülnek.

Fontos tisztázni, hogy mi számít személyes adatnak egy közösségi oldal esetében. A felhasználó neve és neme pl. ilyennek számít, az esetek többségében ezen adatok adatbázisok számára történő kiadásáról van szó. Felmerül a kérdés, hogy ezeket az adatokat hogyan lehet beszerezni? Egy felhasználó nevét a Facebookon egy egyszerű Google keresés is kidobja, nevéből pedig az esetek többségében lehet a nemre is következtetni. Mennyire a szolgáltató, esetleg az alkalmazás feladata tehát ezen információk megvédése? Milyen ártalmak leselkednek a felhasználókra, ha a Google számára egyébként is nyilvános nevük és nemük kitudódik? A leggyakoribb a név és a nem kiadása.

Előfordul az emailcímek gyűjtése is, azonban ez már inkább biztonsági problémának, mintsem az üzemeltető oldal felelőtlenségének és üzleti etikájának köszönhető. Az emailcím kiadása ugyanis tilos, nem csupán harmadik személynek, de elviekben még maga a közösségi oldal sem tárolhatja egy adatbázisban a regisztrált felhasználók emailcímeit.

Ez nem igaz, hiszen kell a bejelentkezéshez. Inkább ezt írnám: az emailcím kiadása tilos, minden épeszű közösségi háló üzemeltető nemet fog mondani az emailcímek kiadására. A facebookon ellenőrizhetetlenek az alkalmazások, ezért az üzelemtetől megoldották, hogy a felhazsnáló engedélyével továbbítható legyen az emailcím.

Egészen addig, az adatokat nem lehet személyhez kötni, addig nem lehet személyes adatról beszélni. A felhasználók neve és neme bár személyes adat, de elkerülhetetlen, hogy monitoring alá essen. Azonban ez az esetek többségében egyetlen dolgot szokott maga után vonni: targetált hirdetési formákat. A Google évek óta keresés alapján targetált hirdetéseket üzemeltet, mely a felhasználó számára a keresési előzményeiből és az aktuális szövegkörnyezetből építkező célzott hirdetéseket szállít.

Még mielőtt: ezesetben a saját mailboxumban előforduló tartalmak alapján is készülnek "személyre szabott" hirdetések. Mi lehet akkor ez a nagy ellenállás az irányában, hogy a közösségi oldalakon az aktivitásunk, nemünk és nevünk alapján targetált hirdetéseket kapjunk?

Magyarországon egyébként gyerekcipőben jár ez a kérdés. Nem csupán az adatvédelmi kérdésekre adott modellek megszervezése, de a közösségi oldalakon történő targetált hirdetések rendszere is kezdetleges még. A Barátikör.hu-n az adatvédelmi elveket maximálisan betartva most is lehetőség van targetált hirdetések elhelyezésére - a médiaügynökségek azonban mind a mai napig idegenkednek az ilyen jellegű hirdetésektől.

A bejegyzés trackback címe:

https://socialworker.blog.hu/api/trackback/id/tr882391022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adatvédelem · http://www.ppos.hu 2010.11.02. 07:49:41

Az adatvédelmi törvény szerint bármely meghatározott természetes személlyel összefüggésbe hozható adat, vagy az abból az érintettre vonatkozó következtetés személyes adat. Ezek alapján a felhasznó IP címe és a számítógépére telepített cookie-k is személyes adatnak minősülnek lásd: ppos.hu/jogszabalyok_linkek/PPOS_adatvedelem_cookie_opt-in_201007.pdf
süti beállítások módosítása