Jelenleg is folyik a Wikileaks és szólásszabadság védelmében indított internetes csapássorozat, amelyet az Anonymous nevű hackerekből és szabadságjog harcosokból álló csoport koordinál az interneten keresztül. A csapássorozat alkalmával túlterhelik a célpontok szervereit, így azok teljesen elérhetetlenné válnak a külvilág számára. Az Anonymous nevű szervezet korábban a Scientology egyház és a Filmforgalmazók és Zenekiadók elleni gerillaháborújáról lett ismert, amely során többször is lebénították a szervezetek szervereit.

2010 december elején a 250.000 titkos, vagy bizalmas külképviseleti sürgöny részleteinek közzétételét követően a Wikileaks villámgyorsan nemkívánatos lett a tárhelyszolgáltatók és domainregisztrátorok között. Napok alatt elveszítette pénzügyi támogatását, amikor a PayPal és a Postfinance nevű bankok zárolták a Wikileaks számláját, többnyire az ÁSZF megsértésére és illegális tevékenység folytatására hivatkozva.

A Wikileaks bankszámláinak befagyasztását követően az Anonymous aktivistái bejelentették, hogy össztüzet zúdítanak minden olyan cégre, akik részt vesznek a Wikileaks ellehetetlenítésében, ezzel a szólásszabadság korlátozásában. Célpontnak a PayPal-t jelölték meg, amely az első támadássorozatban 8 órára vált elérhetetlenné (És most megint elérhetetlen). A Postfinance.ch és az e-finance.postfinace.ch lassan két napja nem tölthető be. Julian Assange-t támadó svéd ügyvéd honlapja percek alatt túlterhelődött lett, a tárhelyszolgáltatója végleg bezárta a weblapját, a többi ügyfele védelmében.

Ellentámadás


Az első támadással egy időben amerikai patrióta hackerek túlterhelték az Anonops.net oldalát, így nehezítve a támadások koordinációját. Valószínűleg ugyanez az amerikai csapat támadja a Pandasecurity oldalát is, akik real-time, pártatlanul közvetítenek az eseményekről.

Az internetes hadviselés komolyságáról a 2007-es Észtországi informatikai blokád kapcsán értesülhettünk, amikor oroszországból ismeretlen helyről irányított támadás segítségével a internet előtti időkbe bombázták vissza az interneten keresztül az ország pénzügyi, kormányzati és kereskedelmi infrastruktúráját. Az észt átlagember azt vette észre, hogy csak komoly fennakadásokkal tudja működtetni a vállalkozását, nem tud bankolni és gond van az emailszolgáltatásokkal is. Akkor az II. Világháborús megszálló felszabadító orosz katona szobrának eltávolítása szolgált a hadüzenet indítékaként.

 

Gyülekező a közösségi oldalakon


A honlap nélkül maradt Anonymous csoport tagjai előbb irc-n, majd közösségi oldalakon kezdtek gyűlni, és onnan koordinálni a támadásokat. Sorra jelentették be a célpontokat, és rendre elérhetetlenné is tették a megjelölt honlapokat. Szerda reggel a Mastercard, este a Visa tengerentúli oldala került a hackerek kereszttüzébe. A PayPal-lel és az említett svájci bankkal ellentétben anyagi kárt közvetlenül aligha okoztak a Visának és a Mastercardnak, hiszen a pénzügyi szolgáltatók zárt elszámoló rendszereit, azaz a bankkártyás fizetések lebonyolítását nem érintették a támadások. Az viszont biztos, hogy az átlagember számára másképp jön le, ha azt hallják a TV-ben, hogy az említett cégek nem tudták megvédeni magukat a hackerek támadásától.

Közben Joseph Lieberman és Sarah Palin szenátorok oldalai is elérhetetlenné váltak több kevesebb időre, miután szorgalmazták, hogy a Wikileaks-et nyilvánítsák terrorista szervezetté.

Toborzás az önkéntes zombihadseregbe


A rétegek által használt IRC csatornák után a csoport a Twitteren kezdett toborozni a következő támadáshoz. Az oldalukon teljesen amatőrök számára is bemutatták, hogy töltheti le bárki azt a programot (Low Orbit Ion Cannon), amellyel bárki besegíthet a hackereknek térdre kényszeríteni a multinacionális cégek oldalait. Az oldal azt is leírja, hogy az esetleges későbbi jogi lépések esetén (aminek lehetősége szerintük egyenlő a nullával) hogyan moshatja magát tisztára az önkéntes résztvevő. Ez talán az első alkalom, hogy egy csoport a közösségi média segítségével toboroz és buzdítja nyiltan illegális tevékenységre. Ahogy a SETI@Home annak idején a tömegeket mozgósította a földönkívüliek kutatására, úgy most intenetes támadások végrehajtására kérnek segítséget az AnonOps.net irányítói a szólásszabadság és a Wikileaks védelmében.

 

Twitter, Te vagy a következő
 

Az akciók sikerének feltétele, hogy a támadásokhoz kapcsolt #Payback hashtag népszerű legyen a Twitteren. Sokaknak feltűnt azonban, hogy csak nem akar bekerülni a Trending Topics, azaz a legnészerűbb témák közé, így megfenyegette az oldal vezetőit, hogy ők lesznek a következők, akiket 'megbüntetnek' a cenzúra miatt. A Twitter tegnap éjjel egy közleményben mutatta be, hogy a népszerű témák algoritmusa nem a leggyakrabban beidézett tag-eket tartalmazza, hanem az újonnan felkapott híreket. A #Payback tag viszont már 'kiégett', a csoport szeptember eleji tevékenységének következtében.

Vakondvadászat


Ma reggelre a Facebook törölte az AnonOps.net rajongói oldalát, és a Twitter is felfüggesztette a tagságukat. Nyilván nem ennyi ideig tartott megtalálni az oldalukat, hanem mostanra szánta el magát a Facebook és a Twitter, hogy eljárjon az internetes támadásokra buzdító csoporttal szemben. Most jön el az a fázis, amikor állandóan új profiloldalon kommunikálnak majd, amelyek addig élnek, míg a közösségi oldal adminisztrátorai ki nem szúrják és le nem tiltják őket.

Hacktivisták a jövő aktivistái?

Az elmúlt néhány nap bebizonyította, hogy a közösségi média új lehetőségeket adott az önszerveződő csoportok kezébe. Ezek a támadások, vagy ha úgy tetszik tiltakozások kézzel fogható károkat okoztak a cégeknek, akik felé irányultak. Még olyan nagy és többmilliárd dolláros infrastruktúrával felszerelt cégeknek is, mint a Mastercard.

Szerintem nem kell sok idő, hogy széles körben felfedezzék, hogy a hacktivisták lehetnek a jövő aktivistái. Gondoljunk csak bele: gyerekjáték megszervezni, bárki könnyen részt vehet bennük, és még az asztalunktól sem kell felállni.

Nem a zynga volt az első, aki közösségi játékokkal próbálkozott, és még csak nem is a facebook-on, de egyéretműen ők ketten felelősek az ágazat kialakulásáért és tündökléséért.

Közösségi játékok alkonya?

2009 óta sok rajongóra szert tettek a közösségi játékok, de legalább ennyi gyűlölőjük is akad. A kritikusak gyakran arra hivatkoznak, hogy a közösségi játékok rövid életgörbéjükkel és sűrű fillér elvére alapuló üzleti modelljükkel potenciális ügyfeleket vonnak el a tradicionális játékfejlesztő cégektől.

Az átlag gémer fogcsikorgatva gondol arra, hogy valaki az agyatlan kattintgatást játéknak meri nevezni, miközben a farm-rajongók nem értik, hogy hogyan nem lehet órákat eltölteni egymás virtuális tanyájában való gyönyörködéssel.

Amikor anyukám előszür dézsmált meg a baratikor.hu FARM játékában, akkor jöttem rá, hogy egy teljesen új réteg kezdett játszani ezekkel a közösségi játékokkal. Ahogy a Wii is új réteget volt képes megszólítani, a közösségi játékok is behúzták anyukánkat és apunkánkat a virtuális játszóházakba.

A közösségi játékok legnagyobb előnye az volt, hogy minél többen játszottuk, annál többen csatlakoztak, így a fal-posztok és értesítések vírus hatásának köszöntően gyorsan népszerűvé váltak a közepes színvonalú játékok is. A facebook mostanra bezárta az ingyenesen használható vírus-hatásra építő lehetőségeket. A legnagyobbak elég nagyra dagadtak ahhoz, hogy függetlenül is boldogulni tudjanak, a kicsiknek pedig gyakorlatilag esélye sincs komolyabb befektetés nélkül megmutatni magukat a facebook-on. A legnagyobb előnyből lett a legnagyobb hátrány: ha kevesen játszanak egy játékkal, akkor soha sem fog berobbanni, és a kritikus tömeg elérése előtt érdektelenségbe fullad.

Facebook helyett hová?

Egyszerre több lehetséges irányba fejlődhet a piac, nézzük őket sorra:

1. Irány: A klasszikus közösségi játékokban valamilyen szinten egymással játszhatnak az ismerősök, versenyeznek, segítik egymást. Ebből egyre inkább egymás melletti játék lesz, kevés interakcióval. Ezeknél a fél-social játékoknál a szórakozás minőségén nem változtat, hogy éppen hány ismerősünk játszik. A játékosok nem ismerettségi körön belül 'versenyeznek' egymással, hanem összevont ranglistákon, toplistákon követik az állást.

2. Irány: Közösségi szolgáltatásokban gazdag játékportálok erősödnek meg. Erre egy nagyon jó példa a Playray.hu (épp tegnap váltott nevet playforia.com-ra.) Az oldalon 50+ közösen és magányosan is játszható java és flash játék szerepel. A tagok profilt hozhatnak létre, csoportokba törörülhetnek. Vannak fórumok, raglisták, chatszobák. Az oldal motorját azonban játékok képezik, és az interakció is a játékokon keresztül történik.

3. Irány: A kisebb, tematikus vagy lokális közösségi oldalak lemásolják a facebook-zynga páros növekedési modelljét, és egyszerű, de powerful API-val, kiváló üzleti kondíciókkal próbálják magukhoz csalogatni a közösségi oldalakra fejlesztő játékcégeket. A közösségi oldalnak is jó, mert addiktív tartalommal töltheti láncolhatja magához a játékosokat, a fejlesztő pedig hirdetési támogatást kap a játékaihoz, így sokkal jobban érvényesülhet, mint a facebook-on.

A poszt második részében a magyarországi és nemzetközi portálokat járom körbe több szempontból.

Néhány hete olvastam először a chrome böngésző motorjára épült és a nagyon hangzatos 'böngésző újragondolva' elcímmel ellátott Rockmelt böngészőről. Imádok új dolgokat kipróbálni, természetesen egyből elkezdtem sorban állni meghívóért.

Normális esetben nem írnék szoftverekről, de a Rockmelt azt állítja magáról, hogy a közösségi média, pontosabban a facebook és twitter integrációjával egy új szintre emeli a böngészést.

A kíváncsiságom tovább nőtt, amikor kiderült, hogy a projekt egyik frontembere Mark Andressen, a Microsoft által gaz módon kicsinált fair küzdelemben legyőzőtt Netscape egyik alapítója.

Az első szembetűnő dolog az, hogy egy hatalmas listányi facebook adat hozzáférést engedélyezését kéri a böngésző, ami értehtő, hiszen a hozzáférés a funkcionalitások alapját képezi. A leírásban olvasható, hogy náluk a privacy a legfontosabb, meg hát szeretném is látni a funkciókat, úgyhogy bátran kattintottam a továbbra.

Kezelőfelület

Balra az ismerősök láthatók, jobbra pedig a facebook, gmail és twitter accountok. További szolgáltatások is lesznek, egyelőre ezekkel kell beérni.

Az ismerősökre kattinva azonnal csetelhetünk, és megtekinthetjük a korábbi aktivitásokat. Alapbeállításként az online / recently online / offline a megjelenítés sorrendje, de a megcsillagozott cimboráink pedig státusztól függetlenül látszanak.

A Gmail integrációja számomra kicsit furcsa. Gyönyörűen látható a beérkezett elemek száma, így nem foglal el egy teljes fület a gmail. Az üzenetekre kattintva nem reply hanem share gomb vár minket. Jómagam nem vagyok egy Google reader zsönglőr, ezért nem teljesen világos, hogy miért osztanám tovább az üzeneteimet :)

Feedeket is pikk-pakk hozzáadhatunk, már látom, hogy az RSS gombokat ismét vadászni kezdem a szimpatikus blog oldalakon.

A böngészett oldalak is könnyen tovább oszthatók, ami nem meglepő, hiszen a Rockmeltéknél minden erről szól. Van egy-két ismerősöm, aki mr most majdnem mindent megoszt a facebook-on, amit lát, és ezzel a böngészővel ezt még tovább fogják fokozni.

A kezelőfelület szépségét a könnyű bookmark-olás az Opera style egy beállítógomb mind felett teszi minimalistává, ám mégis hatékonnyá.

Keresés

Gyűlölöm a beépített kereső szolgáltatásokat, de a Rockmelt megoldása tetszik. Kis panelben nyilnak a találatok, de külön tab-ba is kivihetők. A Google search nem jelenít meg fizetett hirdetéseket, és iszonyú gyors. Ennek ellenére nem hiszem, hogy az ujjaimba hárkódolot ctrl+T + google.com + keresőszó mozdulatsort el fogom tudni hagyni egy hamar.

Összesítés

Egyszerű, könnyen kezelhető böngésző a Rockmelt. Többször is elhasalt használat közben, de egy beta esetében ez teljesen elfogadható. Láthatóan azokra a felhasználókra lő, akik éjjel nappal a facebook-on lógnak és az ő életüket szeretné egyszerűbbé tenni. Egyértelműen van ilyesmire igény, a kérdés csak az, hogy mennyien lesznek azok, akik a böngészőjük részéve varázsolják majd a garantált figyelemelterelést.

A legújabb tervek szerint a Yandex-en keresztül hódítja meg Oroszországot a Facebook.

Zuckerbergék jelenleg az 5. helyen állnak havi 4,5 millió aktív felhasználóval az orosz piacon. A legtöbb havi látogatója vKontakte.ru közösségi oldalnak van, melyet az Odnoklassniki követ 16,7 millió felhasználóval.

A két vezető közösségi oldal ellen nem elég a hagyományos facebook modell. Ezek a site-ok jóval fejlettebbek, mint a facebook, és nem törekednek arra, hogy globálisan elfogadhatóak legyenek. Kifejezetten a helyi ízlést figyelembe véve kerülnek fejlesztésre. Az oldalak színesek, tele vannak helyi tartalommal és a "szláv színvilág" jellemzi őket.

A facebook tavaly közel 400%-os növekedést ért el Oroszországban, de úgy tűnik, hogy a növekedés mértéke nem elég gyors Zuckerbergék számára. Most a Yandex.ru keresővel kötött együttműködési megállapodás segítségével próbálja felhívni magára a figyelmet az orosz felhasználók körében. Egy widget segítségével a kereső látogatói közvetlenül is infókat kaphatnak a facebook-ról. Ez komoly előnyt is jelenthet tekintettel arra, hogy yandex.ru a világ 7. legnagyobb keresője és a legnagyobb orosz hálózat, amely az orosz internetezők 80%-át éri el.

Az együttműködés keretében a Facebook a Yandex keresési eredményeiben folyamatosan updateli majd az Oldalakat, híres emberek, cégek és szervezetek profiljait. Az üzlet egyértelműen win-win szituációt hozhat a résztvevőknek. A Yandex megőrizheti vezető helyét az orosz nyelvi verzióval működő Google és a Yahoo előtt, a facebook pedig komolyabb kihívást jelenthet az előtte lévő 4 másik orosz közösségi oldalnak.

Az integráció sikerétől függően más cégek által is követendő példát nyújthat, ha bebizonyítja, hogy be lehet lépni az olyan idegen és telített piacokra, mint az orosz piac. Érezni lehet, hogy ezzel az akcióval a facebook teszteli a fegyvereit az organikus növekedésen túli háborúra készülve.

A Barátikör.hu oldalon általában véve jellemző a felhasználókra, hogy a lehető legszélesebben értelmezve is személyre szabják a felhasználói felületüket. Megszámlálhatatlan mennyiségű widget, addon, profilképmodifikáció és háttérszínválasztás mellett a személyes adatlap hátterének teljes lecserélésére is lehetőséget biztosítunk. Ilyen formában a háttér hirdetési felületként is megjelenik a médiaajánlatunkban.

A háttér megváltoztatásának a lehetőségét minden felhasználó megkapja. Mindössze pár kattintás és az adott márka rajongói már meg is tudják változtatni a hátterüket a hirdető által biztosított képre, hirdetésre. A háttér megváltoztatása időleges, addig tart, ameddig a kampány véget nem ér. A hirdető különböző nyereményjátékokkal növelheti a kampány hatékonyságát.

Ezeket a speciális háttereket a kampány időszaka alatt több ezren használják. A háttér felhasználásával kapcsolatban a hirdető különféle promóciákat is kihirdethet. Többnyire azok a promóciók a legsikeresebbek, ahol a felhasználók néhány baratikor.hu kreditért cserébe kéthétre hirdetési felületté változtatják a személyes kezdőlapjukat. A profiljukat meglátogatók a hirdető szkinjével találkoznak. A háttér kattintható is lehet, tehát teljes értékű hirdetési felületként funkcionál. A Maxi King kampány például 5000 feletti kattintásszámot hozott a promóció ideje alatt.

Rengeteg félreértés és sok esetben alaptalan félelem jellemzi az adatvédelem kérdéskörét a közösségi oldalak tekintetében. Mai hír, hogy a Facebookon futó Farmville játék felhasználóinak az adatai is "illetéktelen" kezekbe kerülnek.

Fontos tisztázni, hogy mi számít személyes adatnak egy közösségi oldal esetében. A felhasználó neve és neme pl. ilyennek számít, az esetek többségében ezen adatok adatbázisok számára történő kiadásáról van szó. Felmerül a kérdés, hogy ezeket az adatokat hogyan lehet beszerezni? Egy felhasználó nevét a Facebookon egy egyszerű Google keresés is kidobja, nevéből pedig az esetek többségében lehet a nemre is következtetni. Mennyire a szolgáltató, esetleg az alkalmazás feladata tehát ezen információk megvédése? Milyen ártalmak leselkednek a felhasználókra, ha a Google számára egyébként is nyilvános nevük és nemük kitudódik? A leggyakoribb a név és a nem kiadása.

Előfordul az emailcímek gyűjtése is, azonban ez már inkább biztonsági problémának, mintsem az üzemeltető oldal felelőtlenségének és üzleti etikájának köszönhető. Az emailcím kiadása ugyanis tilos, nem csupán harmadik személynek, de elviekben még maga a közösségi oldal sem tárolhatja egy adatbázisban a regisztrált felhasználók emailcímeit.

Ez nem igaz, hiszen kell a bejelentkezéshez. Inkább ezt írnám: az emailcím kiadása tilos, minden épeszű közösségi háló üzemeltető nemet fog mondani az emailcímek kiadására. A facebookon ellenőrizhetetlenek az alkalmazások, ezért az üzelemtetől megoldották, hogy a felhazsnáló engedélyével továbbítható legyen az emailcím.

Egészen addig, az adatokat nem lehet személyhez kötni, addig nem lehet személyes adatról beszélni. A felhasználók neve és neme bár személyes adat, de elkerülhetetlen, hogy monitoring alá essen. Azonban ez az esetek többségében egyetlen dolgot szokott maga után vonni: targetált hirdetési formákat. A Google évek óta keresés alapján targetált hirdetéseket üzemeltet, mely a felhasználó számára a keresési előzményeiből és az aktuális szövegkörnyezetből építkező célzott hirdetéseket szállít.

Még mielőtt: ezesetben a saját mailboxumban előforduló tartalmak alapján is készülnek "személyre szabott" hirdetések. Mi lehet akkor ez a nagy ellenállás az irányában, hogy a közösségi oldalakon az aktivitásunk, nemünk és nevünk alapján targetált hirdetéseket kapjunk?

Magyarországon egyébként gyerekcipőben jár ez a kérdés. Nem csupán az adatvédelmi kérdésekre adott modellek megszervezése, de a közösségi oldalakon történő targetált hirdetések rendszere is kezdetleges még. A Barátikör.hu-n az adatvédelmi elveket maximálisan betartva most is lehetőség van targetált hirdetések elhelyezésére - a médiaügynökségek azonban mind a mai napig idegenkednek az ilyen jellegű hirdetésektől.

Bármilyen szolgáltatás vagy cég saját rajongói oldalt hozhat létre a
Barátikör.hu-n. A rajongói oldal sokak számára ismerős lehet a
Facebookról, ezért a Facebook rajongói oldalaival vetjük össze a saját
szolgáltatásunkat.

Gyakori probléma, hogy a rajongókban felmerül a kérdés, hogy az adott
cég saját hivatalos oldala-e az adott rajongói oldal. A Barátikör.hu-n
megkülönböztetünk hivatalos és nem hivatalos oldalakat. A hivatalos
oldal üzemeltetője egy előre meghatározott számlaszámra egy jelképes
összeget (10-100 forintot) utal át a Barátikör.hu számára, ezzel
hitelesítve, hogy a cég hivatalos képviselője üzemelteti az oldalt.

Fontos hiányosság, hogy a Facebook nem ad teljeskörű és részletes
statisztikát a rajongói oldalaihoz. Már az alapcsomagban, de a premium
oldalüzemeltetők számára egy rendkívül széleskörű statisztikát
biztosítunk, ezzel megkönnyítve mind a cég marketingosztályának, mind
az esetleges ügynökségek reportolási munkáját.

Minden oldal számára alapvető szolgáltatásunk, hogy meghatározott
időre a Barátikör.hu főoldalán promotáljuk az oldalt a felhasználók
körében. Ez lényegében ingyenes hirdetés a potenciális rajongók felé.

A Facebook rajongói oldalaira csupán a mezei felhasználók számára
kevésbé ismert FBML nyelven lehetséges beágyazni geolokációs adatokat.
A Barátikör.hu oldalaiban alapvető funkció a térkép és a
kapcsolatadatok megjelenítése.

A rajongók toborzása nem ajánlásos rendszeren alapul, ezért a finoman
szólva spammelő magatartás a Barátikör.hu-n nem működik. A
Barátikör.hu rajongói oldalait a felhasználók a Csirip funkció
segítségével terjesztik, ezáltal egy sokkal felhasználóbarátabb és
valósabb rajongói tábor képződik egy-egy oldal köré.

A rajongói oldalt természetesen a Facebookon is megszokott galéria,
hírterjesztő és egyéb alkalmazások funkciói egészítik ki.
Különlegesség még, hogy a rajongói oldal teljes egészében elérhető
Barátikör.hu-s regisztráció nélkül egy egyszerű linken keresztül. Például: Gösser Zitrone.

Regisztrálja be cége vagy szolgáltatása oldalát! Felmerülő kérdésekkel
és segítséggel kapcsolatban kollégáim örömmel állnak a rendelkezésére!

Akit nem nyomott le a Facebook

2010.10.07. 17:00

Mai hír a Webisztánon, hogy itthon véget ért az iWiW - Facebook párharc, utóbbi győzelmével. Ez a forgatókönyv már több országban is lejátszódott, azonban van egy közösségi oldal, amit a Facebook minden akarata ellenére nem tudott lenyomni. Ez a Barátikör.com anyavállalata, a Draugiem

Réges-régen egy messzi-messzi baltikumi államban, a litván lett alföldön elindult a Draugiem.lv, pontosan akkor, amikor a Facebook is elstartolt a nagy amerikai síkságon. A közösségi oldal rövid időn belül, egy év alatt az ország első számú közösségi oldala és az ország leglátogatottabb weboldala lett. Sokkal rövidebb idő alatt sikerült egyeduralkodóvá válnia, mint az iWiW-nek (nekik erre 4 évük volt és két évvel a Facebook előtt indultak).

Egy év után a Draugiem nem állt le a fejlesztésekkel, mint az iWiW tette, nem vált sem nehézkessé, de idejétmúlttá. Ugyanúgy megtalálhatóak rajta a Facebook által is nyújtott szolgáltatások, sok esetben még fejlettebb és felhasználóbarátabb formában is. A Draugiem felismerte, hogy fontos az is, hogy kik és miért regisztrálnak az oldalra - idővel a politikusok még a Facebook terjeszkedési törekvései előtt regisztráltak az oldalra. A közélet, a popkultúra és a fiatalok elsődleges találkozóhelye lett a Draugiem. Pl. zenekarok írtak róla dalokat (vigyázat, lett rapzene alert!).

A 1,7 millió lett ajkú lakossal rendelkező országban naponta 500.000 egyedi belépéssel büszkélkedhetnek. A táblázatban látható, hogy a Facebook Lettországban az első 10 leglátogatottabb oldalba se került be.

Az iWiW-vel ellentétben a Draugiem nem maradt meg Lettország határain belül, 2006-ban már 38 országban volt elérhető a közösségi oldal az adott ország saját nyelvén. Ekkor indult egyébként itthon a Barátikör oldal is, mint a Draugiem leányvállalata. Jelenleg számottevő méretben angol, német, lett, litván, orosz és magyar nyelven létezik a közösségi oldal. 

A Draugiem.lv és a Baratikor.hu 2009-ben megnyitotta API-ját és a mai napig több, mint 100 alkalmazás (főleg játékok) készült el az oldalra. Érdekesség, hogy magyar fejlesztők is elkezdték felfedezni a draugiem.lv rendszerét, mióta a facebook egyre nehezebbé teszi a fejlesztők számára alkalmazásaik népszerűsítését.

A tény, hogy a Draugiem.lv 2010-re a lett identitás része lett, kemény munka és a részletekre való odafigyelés eredménye. Adományokat gyűjt és az országot érintő fontos ügyeket karol fel. A reklámhelyek nagy részén ingyenes, társadalmi hirdetések futnak. Politikai hirdetések soha nem jelentek meg az oldalon, viszont az összes nagy piackutatócég használja a draugiem.lv teljes lakosságot megszólítani képes piackutató rendszerét.

A Draugiem.lv annak ellenére ilyen népszerű, hogy a szolgáltatások nagyrésze fizetős. Emiatt Lettországban arányaiban a világon a legnagyobb az emeltdíjas sms-ekből származó bevétel és a mobil adatforgalom, mely komoly szerepet játszik a helyi telkópiac fejlődésében is.

A miniszterelnök idén köszöntőt mondott a főoldalon a cég születésnapján, nyáron a 8. legnépszerűbb brand díját nyerte el az országban. Külföldön olyan cégek is felfigyeltek rájuk mint a Google. Az amerikai keresőórás régóta keresi a Facebook 'ellenszerét' és nemrég Rigában járt Jared Cohen, a Google Ideas igazgatója. Az alábbi videón a Draguiem irodájáról készült imázsvideó látható:

 

A Facebook az elmúlt két évben sikertelenül próbálkozott elnyomni a Draugiem látogatottságát. A kezdeti sikerek és a folyamatos fejlesztés miatt a Draugiem olyan versenyelőnyre tett szert, amit külföldről, helyi piaci ismeret nélkül egyszerűen nem lehetett lekörözni.

Az emberek többsége egyetlen közösségi oldalt használ rendszeresen.

Három social network FAIL

2010.10.04. 13:23

A 2002-ben létrehozott wiw (Who Is Who) Magyarországon olyan nagy hatású jelenség volt, mint a Facebook az USA-ban. A 2005 óta iwiw (International Who Is Who) néven futó sikertörténetnek 2006-os állomása az volt, hogy a már többszázezer felhasználóval büszkélkedhető közösségi oldalt közel 1 milliárd forintért vásárolta fel az Origo Zrt. 2006 óta több klón is született, ami megpróbált betörni a piacra, de jelentősebb sikert talán csak a MyVip ért el.

Szinte vele egy időben tűnt fel a people.hu. Akkoriban ezek az oldalak legalább annyit nyújtottak a felhasználóknak, mint az iwiw, mégsem tudtak mögé felzárkózni. A people.hu úgy tűnik, hogy már meg is szűnt. A milgram.hu is hasonló eset, ez azonban még nem szűnt meg – bár látszik, hogy az oldal dizájnja is régi.

Annak az oka, hogy ezek az oldalak nem tudtak felfutni, az lehet, hogy az iwiw az indulásukkor már túlságosan megerősödött, és hogy az emberek általában beérik egyetlen közösségi oldallal is.

A bwiw.hu (Business Who Is Who) is ekkoriban indult és ez sem tudott egyről a kettőre jutni. A bwiw cégekre, vállalkozásokra fókuszál, de emellett magánszemélyeknek is enged betekintést az oldalra. Bár az ötlet valamivel jobb, mint a sima iwiw-klónoké, a túl kevés marketingtevékenység miatt az oldal nem lett ismert, márpedig ebben a szakmában, mint a neve is mutatja, az ismerősökön múlik minden.

A Linkedin az a szolgáltatás, amely sikeresen talpon maradt a facebook viharos térhóditása ellenére. Teljesen rossz egy lapon említeni a két szolgáltatást, hiszen teljesen másról van szó. Ezen a közösségi oldalon elsősorban üzleti kapcsolatainkat ápolhatjuk és online hírnevünket gondozhatjuk.

5+1 tipp, hogy hogyan, mit osszunk meg a linkedin-en, ahhoz, hogy profitáljunk is belőle:

A múlt héten publikáltunk egy kutatást, ami a munkahelyi internetezési szokásokkal foglalkozott. 2009-ben már volt egy hasonló kutatásunk, de akkor inkább azt néztük, hogy mennyire titlják a munkahelyek a közösségi hálók használatát.

Facebook likes Zynga

2010.05.19. 19:24

Nem semmi szappanoperának lehettünk tanui az elmúlt fél évben. Akkor kezdődtek a Facebook és a Zynga közötti ellentétek, amikor a közösségi oldal elhatározta, hogy a nagyobb bevétellel rendelkező játékok üzemeltetőitől 30% részesedést fog kérni tranzakciónként.

Facebook adatvédelem 5 éve

2010.05.18. 08:05

Matt McKeon készített egy vizualizációt arról, hogy hogyan változtak a privacy facebook alapbeállításai a site növekedésével párhuzamosan az elmúlt 5 év során.

Pedig a legtöbb blog azt hozta le, hogy kemény cenzúra jön, mostantól nincsenek szabadon szerkesztett cikkek. Aki úgyistudta, hogy előbb utóbb megszüntetik a szabadon szerkeszthetőséget, az olvassa át mégegyszer a közleményt. Nem eszik olyan forrón a kását.

Az iwiw T-online felvásárlása óta keringenek a 'küldd tovább, mert ha nem, akkor nem vagy aktív és kell a hely az aktív felhasználóknak" típusú körlevelek.

Rossz volt látni, ahogy a korábban okosnak hitt ismerőseink továbbítják az üzenetet és képtelenek elolvasni a főoldali figyelmeztetést: NE DŐLJ BE A KÖRLEVELEKNEK!

Egy rakás híresség iGoogle kezdőoldalát mutatja meg a Google az új iGoogle Showcase szolgáltatása kapcsán.

Megtudhatjuk, hogy a Kutcher házaspár (Demi kezdőoldala | Ashton kezdőoldala) geek-ek, nem győzöm görgetni a widgetlistájukat. A nárcizmusnak sincs határa: Donald Trump legjobb helyet elfoglaló widget-je, a saját blogja, Anne Geddes háttere a saját fotóiból áll.

Már egy ideje mindenféle témában dob fel kérdéseket a baratikor.hu a felhasználóinak. A múlt heti kérdés azt firtatta, hogy

A munkahelyeden/iskolában korlátozzák a közösségi hálók elérését?

A 3219 résztvevő válaszából kiderült, hogy középiskolákban és felsőoktatási intézmények kb. 40%-ában korlátozzák a közösségi hálók használatát. A 15-24 éves korú felhasználók 15%-a inkább otthonról használja a közösségi hálókat, 22%-uk pedig iskolából, annak ellenére, hogy tisztában vannak vele, hogy figyelik, mit csinálnak.

A felnőtt (25+) válaszadók kb 40%-a nem használja a munkahelyén az internetet. A munkahelyen internethozzáféréssel rendelkezők kb. fele le van tiltva a közösségi hálókról. 14%-uk esetében figyelik, hogy milyen oldalakat nyitnak meg.

Még jobban érthető, hogy miért látszik beigazolódni az a sejtés, hogy kezdik átvenni az esti TV-zés szerepét. a közösségi hálók. A közösségi hálók kitiltását a munkahelyről tulajdonképpen megértem: dolgozni vagy bent, nem közösségi életet élni. De az nagyon meglepett, hogy a válaszadók 14%-a esetében a nagy testvér ott álldogál a felhasználó mögött és figyeli, hogy milyen oldalakat látogat.

Megjegyzés: a felmérés nem reprezentatív mintán történt.

Múlt hét kedden a Facebook kiadott egy sajtóközleményt ami szerint cégükbe 200 millió dollárral beszállt a Digital Sky Technologies. A tranzakció szerint a befektető szemében a Facebook 10 milliárd dollárt ért.

Emlékeztetőül: 2007-es befektetésekor a Microsoft 15 milliárd dollárra értékelte a Facebook-ot.

Mitől ér kevesebbet a Facebook a befektetők szemében?
Mi történt ezalatt a két év alatt?

Meglepő módon sokminden, de talán nem elég.

2008 áprilisában megelőzte a MySpace-t egyedi látogatók szempontjából. Ezt 2006-ban még senki sem láthatta előre. Ebben az évben a a Facebook irgalmatlan sebességgel növekedett. Délamerikában több, mint 1000%-kal növekedett, Ázsiában közel 500%-kal. Európában ez az arány csupán 300% körüli volt. Az egyetlen hely, ahol 100% alá lassult a növekedés, az az Egyesült Államok volt.

A növekedés ütemével a hirdetési felületek is növekedtek, de nem ugyanolyan mértékben. Ennek ellenére 2009 áprilisában a Facebook a legnagyobb online hirdetésmegjelenítő az Egyesült Királyságban.

Bevéletel tekintetében a 2007-es 150 millió dollárról és kisebb veszteségről 2008-ban 300-350 millió dolláros bevételt realizált a facebook, kb 50 millió dolláros nyereség mellett. Ez óriási eredmény, hiszen sokat kételkedtek abban, hogy a Facebook egyáltalán tud-e valaha nyereséget termelni.

A növekedés tehát töretlen, de mégis kevesebbre értékelték a céget. Zuckerberg szerint a gazdasági válsággal van összefüggésben.

Más elemzők szerint viszont a facebook még mindig messze van attól, hogy hatékonyan készpénzre váltsa a hatalmas elérést, amit produkál. A közösségi oldal privát terület, nehéz megtalálni az egyensúlyt a tolakodó és hatékony reklám között.

Az iwiw-es legnépszerűbb applikációk között az indulás óta első helyen szerepel az 'Egymás szemében" nevű app. De a telepítések száma valóban megmondja, hogy mennyire sikeres ez egy alkalmazás?

Siker kulcsa: spam

Najó, nem spam, hanem 'rendszerüzenet'. Ha azt írja a gép, hogy valaki értékelte, hogy milyen vagy, persze, hogy rá fogsz kattintani, hogy megnézd, mi az 'ítélet'.

Nem lehet kikapcsolni.

Egy ilyen 'játéknál' kulcsfontosságú, hogy ki lehessen iktatni a részvételt. Ez teljesen hiányzik az 'egymás szemében' alkalmazásból, tehát garantált, hogy 200-300 barát körül heti 1-2 alkalommal meg fogja nyitni az applikációt a user.

Hozzáadott érték: nulla?

Egy ilyen ítélet a barátokról közel sem reprezentatív, másképp ismernek meg az általános iskolai osztálytársaid, mint a munkatársaid, tehát valós eredményt nem fogsz kapni. Jó lenne, ha lehetne az ismerősök besorolása alapján csoportosítani a válaszokat, így egy kicsit árnyaltabb képet kapjon az ember.

Üzleti siker: még várat magára

Jelenleg 7 gép szolgálja ki ezt a minialkalmazást, amit valamiből finanszírozni kell. Hirdetést eladni ugyebár csak az iwiw/Origó adhat el, tehát kiszolgáltatottság maximális.

Nagy látogatottság = nagy siker?

A közösségi hálók esetében nem ilyen egyértelmű a képlet. Nagyon nehéz a látogatottságot forintra váltani, különösen azon applikációk esetében, amelyet nem egy téma iránti érdeklődésből telepít az ember, hanem azért mert az alkalmazás 'kierőszakolta' azt.

Napi gyorshír 2009.04.29.

2009.04.29. 02:30

Baratikor.hu:

  • Ma kikerült a baratikor.hu játékai közül legkedveltebb (és az egyik leggyorsabban iwiw-re másolt 'konvertált' applikáció a TOPlista új verziója. A játék rendkívül egyszerű: a résztvevők egymás profilképére (és más képeire) szavazhatnak 1-10 ponttal. A győztesek jutalma csipán annyi, hogy egy hétig/hónapig a TOPlista főoldalán is szerepelnek.

Iwiw:

  • Úgy tűnik, hogy a memcache hiba javításának megvolt az eredménye, egyre gyorsabban töltődnek az alkalmazások. A Petfarm is visszatért, de úgy tűnik, hogy nincs tolongás a virtuális állatok simogatásáért.
  • Joshi Barat applikációra annyira kevesen iratkoztak fel, hogy az app nevet változtatott. Hátha ez majd megdobja.

 

TOP iWiw applikációk

2009.04.24. 16:40

Egy kis összefoglalót készítettem az iwiw.-es appokkal kapcsolatban.

Az "énközpontúságot erősítő" applikációt, az Egymás Szemáben-t telepítették a legtöbben, több, mint 44.000 fő. A második a nyaralásokkal kérkedő applikáció volt tízezerhez közeli telepítésszámmal. A Petfarm tartotta magát a harmadik helyen, bár nagyon lassú volt. Olyannyira, hogy le is kellett venni. Egyébként az egymás szemében is lekerült a toplista készítésekor, de annyire éncentrikusak vagyunk mi magyarok (vagy az iwiw felhasználók), hogy muszály volt a listába tenni.

A toplista valahogy így néz ki most (a behalt applikációk nem szerepelnek)

TOP 10 applikáció az iwiw-en

1 Egymás szemében 44 000
2 Világvándor 12 973
3 Zene Doboz 9 799
4 A nap idézete 9 411
5 Sodoku 6 577
6 Csajok és Pasik 6 202
7 Iworld 6 102
8 Mit Hallgatok 5 989
9 Kvízpart 5 100
10 Casino 4 583

 

Érdekes lesz visszanézni, hogy mi változik majd a jövő héten. Megnézzük majd azt is, hogy a facebook-on milyen appokkal indultak és mennyire hasonlítanak a nálunk indult applikációkkal.

Ez alapvetően nem egy egy fikázós cikk lesz.

Tegnap reggel kezdtek kikerülni az applikációk az iwiw-re, ami rövid időn belül elérhetetlenné tette a site-ot. A webisztánon azt láthattuk a PR szagú cikkben, hogy rendben elindultak az alkalmazások, valójában viszont az alkalmazások miatt fibrillált iwiw nem éledt újra az alkalmazások okozta új kihívások miatt.

 

 

Egy ilyen horderejű átalakítást olyan nehéz tesztelni, mint egy hidat: hiába tesztelgeti 10-15 ember, akkor derül ki mennyit bír, mikor többszázezren mennek át rajta.

A szakmabeliek alkalmazásdömpinget vártak, facebook-os és egyéb applikációk lekoppintását. Ehhez képest csupán 30 alkalmazás került ki tegnap de a papírforma bejött: főleg facebook-os és baratikor.hu-s másolatok jelentek meg.

Úgy tűnik, hogy egyenlőre nagyon kevesen telepítettek alkalmazást, az első nap végére is 6000 körül volt a Petfarm (díjnyertes) alkalmazás használóinak aránya. Ez a napi bejelentkezők kevesebb, mint 1%-a.

Elkeseredésre azonban semmi ok, annak idején a facebook-on sem mentek gyorsabban a dolgok a site méreteihez képest éppen ilyen tempóban telepítették az applikációkat a felhasználók.

A saját gyártású applikációkat tartalmazó baratikor.hu-n nyilván nagyobb hangsúllyal jelennek meg az applikációk, és mivel nincs adat átadás, nem kell telepíteni sem. Itt a napi belépők 20-30%-a is használni kezd 1-1 ilyen alkalmazást az első órákban.

A telepítést az is jeletősen visszafogta, hogy egyáltalán nem működött az oldal, de azért egy toplistát fel fogok tüntetni hamarosan.